marrenordlund

då var man igång

Publicerad 2012-11-19 13:20:25 i Allmänt,

Middagen idag blev
 
köttfärs med vitkål i ugn
 

Hittade detta receptet på nätet och det var riktigt gott så det hamnar i min  nya LCHF receptbok. Nedanfr kan ni hitta receptet, måtten får man känna sig fram på vad man tycker om själv det är bara riktilinjer men är gott som det är med naturligtvis. snart ska jag iväg och dricka kaffe med Anette (från mitt gamla jobb) efter det är det täning på Nordic med Anna som gäller får se om det finns nåt ledig plats på nåt pass men måndagar brukar vara sådär med det. Jag underar om det beror på att folk har åligt samvete efter helgen kanske? eller vad tror ni :P prova gärna på denna rätten vare sig man går på LCHF eller inte för det var riktigt gott. Ha en bra dag/Marie
 
Ingredienser: 
ca 300 gr köttfärs
smör
ca 300 gr vitkål
chilipulver
paprikapulver
2 dl grädde
2 små vitöksklyftor (eller en stor)
salt och peppar
2 msk tomatpuré
riven parmesan
valfri riven ost 


Strimla vitkålen med en osthyvel. Stek köttfärsen i en stekpanna i smör. Krydda med chilipulver och paprikapulver. Blanda i vitkålen mot slutet så att den mjuknar lite. häll upp vitkåls- och köttfärsblandningen i en ungsform. Sprinkla över parmesan ost.

Blanda grädde, vitlök, salt och peppar, och tomatpuré i en skål. Häll över gräddblandningen i formen. Täck ytan med valfri riven ost. In i ugnen 15-20 min 200 grader (tills osten fått en fin färg)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela