marrenordlund

Nu kör jag igång

Publicerad 2012-11-18 13:38:00 i Allmänt,

Nu kommer bloggen komma igång igen.
 
Imorgon (Måndag) så kommer jag börja med mitt nya mat schema som går efter LCHF, kommer köra igång med combat (om man lyckas komma med på passen) även spinning och ska pröva det nya sh`bam. Kommer skriva in alla middags recept jag går efter och hålla bloggen uppdaterad. Detta gör jag lika mycket för min egen skull som för andra som kanske vill pröva sedan. Hur jag mår på dieten och hur mycket jag går ner kommer att publiceras, Vägning kommer att ske 1 gång i veckan varje måndag för att se vad som hänt, ett litet experiment .....så vad gör vi, nu kör vi...
 
hoppas ni haft en bra helg/Marie
 
LCHF
 

Ät gärna

  • Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
  • Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
  • Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
  • Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
  • Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela